Kačina

20. března 2017 v 16:13 | Mirek |  Tip na výlet
Před časem jsem něco hledal u Ivanky v počítači a narazil jsem tam na rozpracovaný článek na blog o našem výletu na zámek Kačina kde v té době probíhala výstava dětských kočárků a hraček spíše pro holčičky. Část textu a fotky byly připravené na blog. Dost jsem přemýšlel zda má cenu s takovým odstupem a v souvislostech událostí které následovaly, ten článek uveřejnit. Ze zmíněného výletu jsem nějaké fotky ještě přidal, a doplnil trochu textu, ale Ivanka jich nafotila hodně, snad přes padesát, spousty pokojíčků a kočárků pro panenky, takže jsem doplnil jen pár fotek. Podle data na fotkách poznáte že je to výlet z léta 2013, byla s námi i dcera a de fakto to byl poslední klasický výletek. Byli jsme potom párkrát na horách a s Dastíkem na záruční prohlídce v Jablonečku, a pak už jen to, na co se strašně špatně vzpomíná. Začátkem února jsem byl fotit Cidlinu, ani jsem to nestačil uveřejnit, padla na mě chřipka jakou snad nepamatuji, doknce jsem navštívil i lékaře, naposled jsem u něj byl coby zaměstnanec, jinak jen pro potvrzení o způsobilosti k řízení auta. To trvalo prakticky celý únor, tím pádem se odložila práce a tak jsem to doháněl teď v první polovině března.
Nejprve trochu historie. V polovině 18 století koupil zdejší panství Nové Dvory hrabě Jan Karel Chotek. Asi deset let před koncem 18 století na tomto panství jeho syn hrabě Jan Rudolf Chotek začal budovat velký 200 hektarový přírodní park. Na začátku 19 století přesněji r.1802, coby nejvyšší purkrabí Království českého začal budovat nynější zámek podle plánů německého architekta s hlavním důrazem na reprezentativní vzhled, což se opravdu povedlo. Dokončení zámku i s vnitřním vybavením ve stylu empíru se protáhlo na dvacet let. Podle vyjádření odborníků je zámek Kačina nečistší empírová stavba na našem území. Její střední část je patrová a z ní na obě strany do půlkruhu, nebo možná půlelipsy vybíhají přízemní křídla s krásným sloupořadím a pokoji pro hosty a služebnictvo. Křídla jsou na obou koncích zakončena pavilony s chotkovskou knihovnou v jednom a divadlem a kaplí ve druhém pavilonu. Před zámkem je park a malý odstup k plotu, takže se celé průčelí zámku na fotku nevešlo.

střední patrová část

sloupořadí k pavilonu vlevo

pavilon vpravo

střední část trochu v detailu

ještě jednou

pohled zezadu z parku na pokoje

a teď z výstavy, pokojíčky pro panenky, možná mnohá z vás, malých holčiček jste takové pokojíčky na hraní měla

další i s detaily

a další

spousty panenek

kočárky pro panenky

pro hodně velké miminko

starší provedení

další období, vzadu už provedení bez pružin, na kříži

osmipérák, v takovém vozila švagrová starší dceru

a v takovém jsme vozili naši dceru

Na závěr musím přiznat že mě u toho moc dobře nebylo, ale Ivanka by s uveřejněním určitě souhlasila.

Komentáře

1 Květa Květa | Web | 20. března 2017 v 16:29 | Reagovat

Takže díky Ivance jsem se mohla podívat na kouzelné kuchyňky a pokojíčky. Musím přiznat, že když jsem byla malá, moc jsem si takovou nějakou přála. Ale pro mne to nebylo dostupné. Až sestra, ta je mladší, tak ta dostala takovou menší, obyčejnější. Také ty staré kočárky pro děti na vysokých kolech, to byla paráda. My už jsme naše ratolesti vozili v těch modernějších - jako jsou  na posledním snímku.
Mirku, díky za pěknou prohlídku a vzpomínku na dobu dávno minulou - pozdravuju Květa :-)  :-)  :-)

2 Intuice Intuice | E-mail | Web | 20. března 2017 v 16:34 | Reagovat

Mirku, díky za seznámení se zámkem i s krásnou výstavou, nikdy jsem tam nebyla. Kuchyňku ani pokojíček jsem taky nikdy neměla, ale gumovou panenku ano. A kočárek jsem měla jiný, pružinový bílý s blatníkama. :-)

3 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 20. března 2017 v 16:55 | Reagovat

Jediný malý pokojíček mi z překližky vyřezal i s nábytkem. Měla jsem ho ale schovaný na půdě nad prádelnou, protože doma jsem si s ním netroufla hrát. Byla jiná práce v domácnosti pro 12letou "slečnu".
Díky za připomenutí hraček, těch není nikdy dost. :-)

4 Ema Ema | E-mail | Web | 20. března 2017 v 17:47 | Reagovat

Takovou výstavu bych si také užila. Mám takové věci moc ráda.:-)

5 Maruška-Fukčarinka Maruška-Fukčarinka | Web | 20. března 2017 v 17:59 | Reagovat

Věřím Mirku, že se ti tento článek moc dobře nepsal, ale díky za něj. Hodně hraček znám, měla jsem podobnou sedačku i s lampičkou co je tam vystavena, pak nějaký nábytek a potom ložnici. Hrávala jsem si dost dlouho s panenenkami a tak jsem si zde zavzpomínala.
Zámek je moc pěkná stavba.
Ta chřipka letos řádila opravdu pořádná, je dobře, že jsi zašel k lékaři,nic se nemá podceňit. :-)

6 děda tik tak děda tik tak | Web | 20. března 2017 v 18:39 | Reagovat

Budova zámku je moderně upravená a její návštěva stojí za to. Výstava je pro současnost již retro a pro mladší ročníky, které takové hračky nepamatují, se určitě vyplatí. :-)

7 Jarka Jarka | Web | 21. března 2017 v 9:03 | Reagovat

Takový krásný pokojíček pro panenky byl můj holčičí sen, ale nikdy se mi nevyplnil. Na panenku jsem měla jen postýlku a samozřejmě kočárek. :-) Líbí se mi i výstava velkých kočárků. V osmipéráku se vozil můj bráška, já měla košatinku a naši kluci něco hodně podobného poslednímu snímku. :-) To byl moc hezký článek. Zavzpomínala jsem na Ivanku i své dětství. :-)

8 Hanka Hanka | E-mail | Web | 23. března 2017 v 20:54 | Reagovat

Kačina je nádherný zámek, Mirku, a ty pokojíčky, to je pohádka.
Celé dětství jsem po nějakém pokojíčku pro panenky toužila, jenže naši na něj neměli.
Když srovnám dnešní plastové hrůzy s těmito dřevěnými pokojíčky ... to se snad ani srovnávat nedá! ???
Zavzpomínali jsme si na Ivanku, díky tobě je pořád mezi námi. :-)

9 Helena Lišková Helena Lišková | E-mail | Web | 24. března 2017 v 7:12 | Reagovat

Mirku, je dobře, že jsi fotky uveřejnil.. z těch pokojíčků jsem doslova paf :-O Náááádhera :-)

10 Mirek Mirek | 24. března 2017 v 17:31 | Reagovat

Díky vám všem za vzpomínku na Ivanku. Opravdu se mě ten článek nedopisoval dobře. Co se týká pokojíčků měla Ivanka ložnici. Její tatínek byl velmi šikovný, ač tesař udělal skříně, toaletku i se zrcadlem a "velkou" manželskou postel. Časem to její rodiče dovezli na chaloupku a Ivanka, to už se mnou, na půdě ten pokojíček postavila. Jednou jsme se hodně nasmáli, v té posteli totiž spala Bonča ještě koťátko a tak si na ni zvykla, že když byla na půdě vždy v ní spala, jenže když vyrostla už se do ní nevešla.

11 duchodkaevka duchodkaevka | Web | 28. března 2017 v 17:53 | Reagovat

Na zámek se také chystáme, nemáme to nijak daleko, a tak bude určitě zase jeden bezva výlet. Ty pokojíčky jsou nádherné a výstavu kočárků můžu vidět kdykoli :-)  :-P

12 pythonissa3 pythonissa3 | E-mail | Web | 29. března 2017 v 16:27 | Reagovat

Super nápad. Nemám co dodat. Bylinka má nádherný květ, neznala jsem ji, takže jsem teď zaye o něco chytřejší, děkuji.
:]

13 Tenisák Tenisák | E-mail | Web | 29. března 2017 v 23:40 | Reagovat

Jí jsem vždy obdivoval takové miniatury. A hlavně lidi, co takovou podívanou vytváří. Ručně, pochopitelně. A taky obdivuji lodě či městečka v lahvi.

14 Jarmila* Jarmila* | E-mail | Web | 2. dubna 2017 v 13:54 | Reagovat

Článek jsem si se zájmem přečetla, pokochala se pokojíčky  pro panenky a kočárky, ale nějak nedošlo na komentář.
Asi kvůli vzpomínce na Ivanku. Musela jsem to nechat uležet.
Na zámku jsem kdysi byla, ale viděli jsme jen stálou výstavu zemědělských strojů a nářadí.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.