Horní Štěpanice

14. října 2015 v 20:16 |  Fotografování
Už dříve jsem říkal a lákal Ivanku že se podíváme na Štěpanický hrad. Sice říkala že tam nic není jen rozvaliny, že tam byla s maminkou a se strýčkem Vojtěchem, její maminky bratrem jako malá holka. No nikdy na to nedošlo abychom se tam podívali přesto, že v Horních ( místní říkají Hořeních ) Štěpanicích jsme byli několikrát. Mě to ale nedalo, tak jsem jednou navečer sedl do auta a jel se do Štěpanic podívat. Nejdříve nahoru ke kostelu na parkoviště, trochu se porozhlédnout, podívat na hřbitov a něco vyfotit. Na hřbitově navštívit hrob jednoho zvláštního pána, jmenoval se František. Narodil se v roce 1914 a dožil se 90ti let. Po okolí se o něm tradovalo pár historek. Byl taková rázovitá postava jaké se občas vyskytnou. Trochu zvláštně mluvil a byl nepředstavitelně důvěřivý a neznal lež. Nám s Ivankou dal přečít své "zdravotní vysvědčení", to o té lži tam bylo výslovně uvedeno. Našli se samozřejmě někteří kteří toho proti němu zneužili, ale ne snad aby mu ublížili, spíš si z něj udělali hloupou legraci. Chodil po chalupách, přespával na půdách a jak říkal "rrobím enem palivo". Pořezat polena naštípat a někde pod střechu uložit. Za to dostal samozřejmě jídlo, někdy i třeba obnošené oblečení a možná i nějakou korunu. To oblečení je právě ta hloupá legrace kterou mu někdo udělal. Vzal po manželce nějaké starší prádlo a namluvil mu, že to chlapi nosí. Jednalo se o podprsenku a snad podvazkový pás. Chudák se do toho poctivě strojil a hlupáci z toho měli legraci. Jednou když byl u strýčka Karla (Ivančiny maminky brartranec) mu vysvětlil to že chlapi nenosí a od té doby říkal "podprrsenku už nenosím, chlapi nenosejí, je hamba". I když vypadal a mluvil jako prosťáček, byl svým způsobem chytrý. V sousední vesnici si ho jeden pozval robit palivo. A František o něm prohlašoval, "to chytrrý pán, toho měli udělat starrostou". Pak jednou v zimě ho onen pán poslal se sudem popela a všeho co se v domě našlo a nešlo hodit do kamen ten sud vysypat, ale že bylo hodně sněhu stál u dveří a jen se smál jak se František tím sněhem brodí. František to pak okomentoval takto " on smál, já brrouchal a brrouchal, to móóóc chytrý člověk". Těch historek je víc, některé jsou nepublikovatelné. Po procházce jsem sedl do auta a vracel se. U silnice je takové malé parkoviště tak pro dvě auta a šipka ke hradu. Je to jak jinak, když na hrad tak do kopce. Je to z toho parkoviště asi půl kilometru a opravdu "tam nic není". Hrad byl založen někdy koncem 13. a na začátku 14. století. Patřil Janu z Valdštejna z Turnovské větve. Postaven byl zřejmě v době kolonizace do té doby pustých oblastí a později sloužil jako ochrana těžby rud a zlata v okolí. Moc slávy si neužil a zpráv o něm je velmi málo a už roku 1543 byl pustý. Nakonec skončil kámem z hradních zdí v podezdívkách domků ve vsi a při stavbě silnice z Jilemnice na Benecko. Slávu hradu neobnovil ani nejslavnější Albrecht z Valdštejna zavražděný roku 1634 v Chebu. Obecní úřad Benecko se snaží zbytky hradu trochu opravit ale možná jen z peněz obce, a těch je málo.

kostel se hřitovem

cestou nahoru je kaplička se zázračnou vodou

tady je ta zázračná voda

někomu se nechtělo lézt dolů a tak vyrobil takovýto držák na lahve, lidi si tam chodí pro vodu domů na pití

použití je jednoduché, zajímavé je, že ho zatím nikdo neukradl

orientační tabule, bylo málo světla, stativ jsem neměl a bleskem to nešlo

pěšinka od tabule k hradu, nezdá se to, ale je to prudké

dolní hrad, opravená část

horní hrad, jen mezi skalami rozvalené zdivo, ani jsem tam nelezl, nějací mladí odtamtud slezli a potvrdili že tam nic není

a to je o hradu vše co z něj zbylo

Komentáře

1 Intuice Intuice | E-mail | Web | 14. října 2015 v 20:28 | Reagovat

Studánka se mi moc líbí. A ještě víc ten naběrák na lahve. Taky se nám někdy stalo, že jsme došli k hradu a ono z něj skoro nic nezůstalo. Děkuji za prohlídku a přeji Ti příjemné dny. :-)

2 Květa Květa | Web | 14. října 2015 v 23:25 | Reagovat

Ráda jsem si přečetla povídání i o Františkovi. Zvláštní, někdy se člověku vybaví ve vzpomínkách i takový prostý, nenápadný človíček a tím se stává významný a nezapomenutelný, A Ty jsi o něm pěkně napsal...
Měj se hezky, pozdravuju - Květa :-)

3 Jarka Jarka | Web | 15. října 2015 v 10:43 | Reagovat

Hrad kdysi býval velký a moc hezký, vždycky se divím, jak ti, co to umí, dokážou podobu zaniklých staveb, dokonale zrekonstruovat. :-) Povídání o Františkovi bylo hezké. Takových postaviček chodí, nebo spíš chodilo po naší zemi víc. U nás se jednomu takovému říkalo Olda z Větrov a jak jinak, i ten byl terčem posměchu hloupějších lidí, než je on sám. Pořád ještě žije. Je teď ve stejném domově důchodců, jako naše bývalá sousedka a je zvláštní, že vypadá pořád stejně. :-)

4 Helena Lišková Helena Lišková | E-mail | Web | 15. října 2015 v 14:55 | Reagovat

Pěkné povídání a vzpomínka na pana Františka.:-)

5 děda tik tak děda tik tak | Web | 15. října 2015 v 14:59 | Reagovat

Prohlídka takových míst někdy také někdy stojí zato. Stačí připomenutí bývalé slávy s porovnáním jejich pozůstalostí. :-)

6 Hanka Hanka | E-mail | Web | 15. října 2015 v 16:25 | Reagovat

To sis udělal pěkný výšlap, Mirku.
Moc se mi líbí snímek kostela a kapličky se zázračnou vodou.
Držák na lahve je fajn, vynálezy se rodí z pohodlnosti. ;-)  :-)
Prudkou cestu poznám i na fotce, protože jsem jich sama nafotila dost. Tahle tedy prudká je, zadýchávám se, a to na ni jen koukám! ???
Z hradu toho moc nezbylo, ale to nevadí, šlo taky o pěknou procházku.
My jsme takhle nedávno šplhali na Štamberk kvůli jedné zdi. ;-)
Líbí se mi povídání o Františkovi a zároveň mi je smutno z toho, že si z takového člověka někdo dokáže dělat legraci. :-(
No jo, lidi už prostě takoví jsou. :-?

Zdravím a přeji příjemné dny. :-) Hanka

7 Jarmila* Jarmila* | Web | 16. října 2015 v 14:31 | Reagovat

Mirku, napsal jsi poutavé povídání o Františkovi. :-) Někdy dokáží být lidé zlí.
Líbí se mi kostel, je takový malý, jakoby přikrčený a bachratý. Krásná je i kaplička s léčivou vodou.
Udělátko na lahve je šikovné. To měl někdo dobrý nápad.
Na hrad jsi se pěkně šplhal, ale nyní víš, že tam skutečně nic moc není.
Přeji hezké dny a pohodový víkend. :-)

8 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 16. října 2015 v 21:00 | Reagovat

Opakovala bych stejné co je už psáno. Opravený kostelík, kaplička s léčivou vodou. Dobrý výmysl to udělátko na láhve.Tak jen očima jsem na ten hrad s tebou vylezla, taky bych se zadýchala. Povídání o Františkovi mi připomnělo jednoho podobného Václava ve fabrice, kde jsme oba s manželem dělali. Byl prostoduchý, ne hloupý. Popsala jsem vyprávění manžela, jak za svobodna s jedním kolegou si  chtěli udělat lečo, tak poprosili Vaška, aby jim koupil 1/2 kila  papriky, kus kabanosu a chleba. Vrátil se za dost dlouho a vysypal před ně nákup - kopec balíčků mleté papriky. Prý se v obchodě  divili proč jich chce tolik. Ještě dlouho  oba nabízeli spolupracovníkům sáčky s paprikou a Vaškovi už nákupy nesvěřovali. ;-)

9 Zdenka"ren" Zdenka"ren" | 17. října 2015 v 14:15 | Reagovat

Mám takový pocit, že když jsme dovolenkovali na Benecku, jsme tuto studánku navštívili. Na hradě jsme nebyli, ono těch zřícenin je v našich krajích spousta. Vojsk se tady prohnalo dost, některé hrady nechali zbořit sami panovníci.

10 dasatomaskova dasatomaskova | E-mail | Web | 17. října 2015 v 20:37 | Reagovat

Ten naběrák u studánky je super!! Kousíček od chaty máme taky studánku, kam chodíme pro vodu na pití. Je to kojenecká, moc dobrá voděnka. Takový naběrák by se nám tam moc hodil, tak to asi navrhnu, jestli ho někdo vyrobí :-)

11 Maruška-Fukčarinka Maruška-Fukčarinka | Web | 25. října 2015 v 20:43 | Reagovat

Moc hezké povídání o hradu a vzpomínka na pana Františka.Občas je dobré zatoulat se a povzpomínat a taky splnit to, co jsme nestihli. :-)

12 Hanka Hanka | E-mail | Web | 7. prosince 2015 v 12:23 | Reagovat

Posílám pozdrav a přeji příjemné adventní dny, Mirku! :-)

13 Ji Hei - Fotografie Ji Hei - Fotografie | E-mail | Web | 12. prosince 2015 v 18:13 | Reagovat

Pěkné fotečky zajímavého místa :). Ať se ti daří, Mirku - těším se na další fotografie :).

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.